"Det här är din överraskning!"
"Vaddå?"
"Ja, ser du inte vart vi är?"
"I Köpenhamn."
"Ja, men var?"
"?"
"På flygplatsen."
"Jaha?"
"Vi ska ut och resa."
"Till Köpenhamn, jag vet."
"Nej, vi är redan i Köpenhamn."
"Ska vi till Island?"
"Nä."
"Ska vi till England?"
"Nä"
"Va?"
"Vi ska till Teneriffa, det är en av Kanarieöarna. Det är varmt där!"
"Va?"
Så snart nyheten började sjunka in så var det som ett skynke som lyfte från hennes axlar. Hon babblade friskt om hur mycket hon skulle bada och jagade souvenirer från Madrid under mellanlandningen. Det var så härligt att se.
Nu är vi här och jag ska berätta mer om det när vi smörjt oss med tillräckligt mycket Aloe Vera för att kunna ligga ner. Men först en liten betraktelse och fråga:
På planet till Madrid satt en man snett framför Erik; båda satt på varsin sida gången. Mannen hade en dator och såg på film. Jag ser hur Erik motvilligt tittar upp från sin bok och mot mannens dator. Efter ett tag reagerar han: "Men vafan, vad är det för j---a film?" Jag lutar mig över honom och lyckas få följande scen i mitt blickfång. Vinnie Jones (som jag av någon oförklarlig anledning gillat trots min genusvetenskapliga bakgrund) går i en mörk tunnelbanevang med ondskefull blick, klyver en mans huvud i två och går sakta mot en kvinna som krälar i sitt eget blod i gången. Det var inget jag förväntade mig att se och inget jag ville behöva se. Jag har sedan ett eller två år tillbaka medvetet undvikit alla våldsskildringar eftersom för mycket våldsfilm under tonåren har sabbat mitt psyke och fått mig att se hemska scener när jag minst anar det. Min första reaktion var att viska till Erik att man borde säga till, man ska inte behöva se sånt utan att be om det. Erik höll med men varken jag eller han sa någonting. Under filmens gång såg jag hur han gång på gång distraherades från sin bok och lät blicken vandra mot skärmen. Och det är inte konstigt, den var uppställd som om det var hans egen lilla minibio, helt perfekt i synfältet.
Titta inte Viggi!
Mannen fick se klart på sin slaktarfilm (The Midnight Meat Train) och jag råkade se flera mysiga scener som jag inte tänker berätta om. Men ytterligare två saker slog oss: ingen hade vågat ta upp datorn och titta på porr på samma sätt. Inte ens mjukporr. Varför är det värre att titta på (oftast) ojämställt sexistiskt sex än att se på när andra människor slaktas brutalt? Och sedan när har vi människor blivit så okänsliga för andra människors öden att vi blir underhållna av att se hur de slaktas? Varför finns skräckfilm? Vad tjänar genren för syfte i människans utveckling? Vad bidrar den med ur en kreativ synvinkel? Humanistisk? Filosofisk? Intellektuell? Känslomässig?
Svara gärna, frågorna är inte helt och hållet retoriska.
Kramar från Costa del silencio
PS. I nästa inlägg kommer vi med lite betraktelser kring mat och råliv på främmande ort...
Köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.
Köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.
Such a lovely family!
SvaraRaderaHa en underbar semester!
SvaraRaderaAng skräckfilm så läste jag en del om det där när jag pluggade filmvetenskap på universitetet i Göteborg (innan även jag läste genus, det ena ledde till det andra), och skräckfilmen är dels ett sätt för folk att leva ut känslor (skrika rakt ut, kliva in i något som är mindre skyddat än den trygga vardagen osv) på ett kontrollerat sätt. Sedan är det ju också ett mått på hur samhället mår, beroende på vad man är rädd för i realiteten så ser man det i filmens värd. Ett tag var det mycket SF-film, man var rädd för invasion från Ryssland i USA t ex och gjorde på 60- och 70-talen mycket film som handlade om invasion från rymden. under 90-talet kom mycket filmer om naturkatastrofer, efter det terrorism, och ett tema som alltid följer med oss är jordens undergång i största allmänhet i både skräck och actionfilm.
Kanske behöver man denna "relief" från sina riktiga rädslor? I filmen är det så uppenbart att det är påhittat, att det avdramatiserar det faktum att man själv är livrädd för din dödlighet och för vad som händer med vår jord?
Skräckfilmen är också bärare av våra ideal, framförallt avseende kön och ras. Asiater får stereotypa roller, såsom svarta, kvinnor som ligger med män utanför äktenskapet i början av en film kan man vara helt säker på att de kommer dödas och oskulden är den som klarar skivan (Jag vet vad du gjorde förra sommaren etc). Detta är ju den djupt sorgliga biten med genrerna som handlar om skräck, att de är så konserverande på den biten. Förutom våldet då som jag kan hålla med om, inte för något gott med sig egentligen. Det borde ju finnas andra sätt att hantera sina rädslor på och leva ut känslor. kanske skulle folk prova att gå i terapi lite till vardags sådär? :)
"Varför är det värre att titta på när andra människor slaktas... än att se på... sex?"
SvaraRaderaJag förstår inte frågan. Är det av typen "Varför är det värre att slåss än att kramas?" där vi försöker hitta ett moraliskt axiom; varför är det goda bättre än det onda? Eller är det en felskrivning? Vilket leder till en betydligt enklare debatt om vardagsmoral.
Tack för ditt långa svar Mikkan!
SvaraRaderaCog: japp, det var en felskrivning... har ändrat det nu. Fram med den enklare debatten bara!