fredag 21 februari 2014

Surealistiskt värre...

... så igår satt jag och min trötte make och försökte hämta oss lite från sista dagen innan vår nya shop öppnar (och efter ett akutultraljud som visade sig inte vara så akut efter att ha kört i ultrarapid hela vägen till Ystad).

Erik har spenderat de senaste tre veckornas dagar och nätter med att minutiöst ändra knappdesign, få kopplingar att funka och sitta timmar i diskussion med finaste Askås (vår nya webshopsleverantör) medan jag gått igenom artikel för artikel med hjälp av kära Kate och min far (som skrivit texter till vårt lexikon bl.a.).

Så, trots att vi borde lagt huvet på kudden när barnen äntligen somnat, vägrade vi låta dagen gå förbi utan vuxenunderhållning.

The Secret Life of Walter Mitty blev det. Kanske en dussinfilm med Ben Stiller men... vi gillar ju Ben Stiller så vi låg och tittade och plötsligt, när Walter Mitty är på väg till "Grönland" flyger han över...

Stykkishólmur (03:58 i klippet nedan)



Stykkishólmur, den lilla fiskarby på Island jag bodde i under Charlizes första år i livet.

Stykkishólmur med sin pub och sina båtar, där alla körde överallt även om allt låg på gångavstånd, där en stor spricka i vägen vittnade om en tidigare jordbävning? Dåligt lagda vägar?

Där min förra svärmor lämnade in stearinljus till stearinljusmålerskan i byn inför Challans dop (kyrkan där hon döptes syns väldigt tydligt när Mitty flyger över den)

Men inte nog med att Walter Mitty flyger över Stykkishólmur på väg till Grönland... sedan visar det sig att Grönland är... Stykkishólmur.

Så där i hamnen, 50 meter från där jag ägnade min mammaledighet med att plugga in mitt avhoppade gymnasium och laga vegetarisk mat till en man som endast åt kött, står Ben Stiller och Kristen Wiig och ger sig ut på äventyr. Hade kameran bara visat sig några meter längre till vänster hade man sett min hamnlägenhet där jag satte upp jyskgardiner med Kinesiska tecken och målade tavlor direkt på väggen och väntade på att min stinkande make skulle komma hem efter långa dagar i fiskrensen.



När Walter Mitty senare i filmen faktiskt tar sig till Stykkisholmur är Stykkisholmur inte spelat av Stykkisholmur utan en annan by, Seydisfjordur :-)

Surealistiskt. Faktiskt...

Kärlek,
Vilda

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet