torsdag 13 mars 2014

Och medan jag har varit hemma har de gjort tiramisu...


I fem dagar var min familj borta från mig, nästan allihopa. Det var jag, tonåringen och hunden och katten hemma. Redan på lördag eftermiddag, lämnade ensamma i Arild hos mormor och morfar, kändes det underligt. Jag låg ner och läste och läste och läste. Efter en kvart eller så började känslorna krypa sig på... det är någonting jag måste göra... jag borde... jag skulle... jag ska se till att...

Men, ingen behövde mig på hela dagen och många sidor blev lästa i What is the What och senare på kvällen såg jag, morfar och Charlize på melodifestivalen (morfars högsta betyg var 4,5 av 10). 

När vi var hemma var det tyst och tomt. Jag fyllde min tid med jobb och med att städa hela huset. Det behövdes. Då och då fick jag filmsnuttar och foton på barnen där uppe. En av gångerna kom fotot ovan, en tiramisu och en liten Vilgot (från Ani's Raw Food Desserts).

Ani Phyo's Tiramisu

Basen
0,5 dl cashew
0,5 dl pekan

"Kaffe"
1 msk cashew
3 msk nibs

"Zabaglione"
2 dl malda cashewnötter
6 mogna bananas
0,75 dl agave eller 3 msk honung
0,75 dl smält kokosolja
1 msk vanilj

Topping
2 msk kanel

Gör basen först. Kör cashewnötterna i matberedare till små små bitar. lägg till pekanerna och kör ytterligare lite, pulsa så att det inte blir helt smörigt, det ska bli snarare som ett pulver. 

För att göra kaffe, mal nibsen och cashewnötter separat och blanda i en skål.

Blanda sedan ingredienserna för zabaglionen i matberedare så att det blir en jämn smet. 

Blanda sedan toppingen i en skål.

Strö basen i en form och häll fyllningen ovanpå. Strö på "kaffet" ovanpå och dusta på lite topping ( t.ex. genom en tesil

Ställ formen i frysen i 1-2 timmar innan servering (bra att ställa ut den i 15-20 minuter precis innan dock)

Men det finns så många andra sätt att göra rå tiramisu. Har ni någon favvis?

Hemlängtanshälsningar,
Vilda

Köp raw food & superfoods på råvarubutiken, vår lilla trevliga affär...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet