tisdag 18 mars 2014

Onsdagsbok och recept från stora landet Afrika, raw


I helgen reste jag upp till Göteborg med min käraste tonåring. Hon är filmstjärna och i Göteborg fick hon släppa ut duvor och dumpstra. Man säger väl det, barn är till för att rätta till det man själv misslyckats med och leva ut de drömmar man en gång haft för sig själv.

Javisst, egentligen är jag en utomordentlig skådespelare. Har spelat både i "Femte kvinnan" (i rollen som "gravid kvinna kastar kex på sin man") och i reklamfilm men såg mina glansdagar på teaterscenen i Paris där jag fick spela Andromaque och gå i 14cm-klackar (som 14-åring).


Men jag får väl säga att jag inte var jätteavundsjuk när hon satt på ett iskallt däck och åt räkor i lag varvat med vaniljvisp.

Men en filmstjärnemamma har ett betydligt mindre roligt uppdrag än vad man kanske tror. Jag behövde inte coacha sina barn eller öva repliker eller vara statist någonstans. Nej, jag behövde mest transportera dit henne, sitta i en bil och transportera tillbaka henne hem.

Under tiden läste jag klart en bok av Dave Eggers, What is the What?

Bild från McSweenys store

Det är en märklig bok. Det är en lärorik bok och det är en djupt effektfull bok.

Genom Achak Dengs ögon får man följa utvecklingen av det andra inbördeskriget i Sudan. Från den dag hans hemby blir stormad av ondsinta murahaleen tills han slutligen, många år senare, skickas till USA tillsammans med många andra pojkar som gjort samma resa som han har.

Boken är en 560 sidor lång tragedi från början till slut, skriven med ett odramatiskt berättande språk. Jag påbörjade läsningen av boken för några år sedan men min kindle gick sönder. Jag har inte kunnat släppa den sedan dess och gjorde slag i saken och köpte en ny (ebay-begagnad) kindle för några veckor sedan, delvis för att kunna avsluta denna säregna bok. 

Stundtals blev jag bara matt av all tragedi, hur många gånger kan man läsa om sjukdom, våld och död utan att bli det? Ofta blev jag naturligtvis upprörd och kunde se på mitt liv ur hans ögon. Hur jag sitter och svettas över att få bort silvertejpsmärken efter hantverkarna och svär över att det inte är mitt jobb egentligen medan han och hans flyktingvänner flyr över en krokodilbefolkad flod under beskjutning av förbannade (=arga) etioper.

What is the What? är träning inför ett marathonlopp. Först klarar man inte så länge och vill ge upp men man fortsätter lite till. Då kommer en energispurt till och man klarar det lite längre denna gång. Så håller man på så tills man når slutet. Och visst är det skönt och gottgörande att ha sprungit ett marathonlopp. 

I mitt fall är det gottgörande att jag känner att på något sätt måste göra någonting i framtiden när det händer saker hos "far away-locals" (som jag lärde mig att "de andra" kallas under mina statsvetardagar).

Sallad från stora landet Afrika 

(eller mer specifikt Sydafrika, som ju inte alls är Sydsudan eller ens i östafrika men det var svårt att hitta östafrikanska raw food-recept. Något att jobba på kanske?)

1 Broccoli, i små små buketter
1 Blomkål i små små buketter
2 Morötter, julienne
1 vårlök, skivad
1/4 tsk valfri chilisort (beroende på önskad styrka)
1 cm riven ingefära
1/4 tsk spiskummin
1/4 tsk koriander
1/8 tsk muskot
1 dl cashewnötter
2/3 dl vatten (eller kokosvatten)
Citronjuice från 1/2 citron
2 tsk äppelcidervinäger
lite salt
1/2 tsk honung

Mixa cashewnötter med citron, vatten och äppelcidervinäger med kryddor och honung till en slät kräm. Blanda med grönsakerna och servera :-)

Om du är känslig för råa grönsaker går det alldeles utmärkt att ångkoka först.

Kramar!
Filmmorsan, Vilda

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet