tisdag 16 juni 2009

Mikrobiologi och mikromat

Kire: Sitter i ett skymningsmörkt patientrum på barnmottagningen vid UMAS tillsammans med fru och sjuk bebis, och inväntar klockslaget då jag måste åka hem till svärmor igen eftersom jag inte får stanna kvar som förälder no. 2 och orsaka spring i korridorerna och överbelastade sängar. Vilgot har njurbäckeninfektion som en följd av hydronevros och alla andra komplikationer han ärvt av sin mor. Hrm. Oavsiktligt så klart. Han är dock ändå vid ganska gott mod och jollrar och ler och klagar inte så mycket när han får antibiotika insprutat i blodomloppet. Antibiotikan slår ut allt vad bakterieflora beträffar i magen, och jag hade gärna plockat fram den effektiva naturliga huskuren jag skulle kunnat lärt mig av typ en gammelfarmor med homeopatisk know-how, men tyvärr har jag ingen sådan till hands. Istället får vi ta hjälp av det som erbjuds av penicillin, alvedon och annat, och just nu känner jag mig rätt tacksam över att vi fick hjälp så fort och helt gratis har flera människor i vår närvaro som gör allt de kan för att han ska bli frisk.

Men! En annan sak som jag måste tillåta mig själv att förvånas över på några rader är den totala avsaknad av koppling mellan kost och hälsa som verkar råda, inte bara på sjukhus, utan även i miljöer som i mina ögon borde vara ämnade åt att främja hälsa långsiktigt. Det hela började egentligen när jag gick en crawl-kurs på Eriksdalsbadet i Stockholm och inte kunde bli klok på alla de Coca-Cola-automater som står utställda över byggnaden. Jag var SÅ nära från att konfrontera personalen och fråga vad det kom sig. Anledningen att jag inte gjorde det var kanske att jag redan visste varför och att jag bara ville bemöta någon i min irritation. Offentliga inrättningar får väl nån slags anbud från läsktillverkare, eller så får de ha automaterna där helt gratis(!) och kan samtidigt erbjuda besökarna en extra service. Strålande! För efter ett rejält sim- eller gympass så formligen skriker kroppen efter acesulfam-k, färgämnen och raffinerat socker. I cafét finns inget stort utbud av "hälsotallrikar", utan snarare en korg med o- eller övermogen frukt som alternativ till storsäljarna hamburgertallrik och delicatoboll. Och på samma sätt ser det ut över hela landet, misstänker jag. Jag undrar vad den hälsomässiga nettovinsten med ett halvtimmes simpass blir om det avslutas med en sån måltid.

Sen var det här med sjukhusen. Det man har att tillgå är tyvärr oftast, till en billig penning dock, mikromat som billys pizza, och till frukost vita frukostbullar och vitt socker till kaffet. Den typen av mat främjar knappast läkande. Jag har också sett många barn som fått glass efter glass efter glass... Och visst tusan ska de få tröst och trygghet, men jag önskar att man tog till andra sätt än socker för detta... Var finns helhetssynen?

Trevlig raw food på råvarubutiken

1 kommentar:

  1. SÅ bra skrivet. Precis så tänker jag också, allra mest när man är på sjukhus och kaféerna där säljer all möjlig junk food. Och man blir så förbannad över att läkare totalt verkar sakna kunskaper om kost, det är för mig ofattbart.

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet