tisdag 29 december 2009

Vad nöjd med livet, för vet du vad...

Erik: Ibland, när saker och ting bara rullar på och huvudet är fyllt med måsten, får jag känslan av att försöka bromsa ett stort tåg utan att lyckas särskilt bra. När man väl fått upp farten och hastar mellan jobb, familj, ärenden, och just ja, sova och äta, så kan det vara svårt att sakta in. Tillvaron blir till en stor klump, och minnena av de där fina och mysiga stunderna som man exempelvis har med en skuttande niomånaders bebis, tappas bort längs vägen. Som tur är har jag en fin fru som tar mig i kragen och insisterar på att vi ska varva ner framför en dokumentär som Hugo & Rosa, en film som skildrar ett snart hundraårigt syskonpar som faktiskt gör verklighet av den överkäcka uppmaningen att "ta dagen som den kommer!" I deras värld finns ingen stress, inga måsten (eller i alla fall inget som upplevs som "Måsten"). Istället går det bra att sörpla lite kaffe, sitta och prata länge vid matbordet, sjunga en sång med dragspelsackompanjemang och bara le mot en ny dag som möter en.

Rosa och Hugo

Det är lätt att fnysa åt stillsamma skildringar av en generation på väg mot de hundra, och mena att de snarare tydliggör hur mycket samhället förändrats och blivit mer avancerat än hur bra gamlingar är på att chilla. Men nånting känner jag definitivt att jag har att lära av en film som Hugo & Rosa, och det hellre förr än senare. Jag måste bli bättre på att känna mig nöjd med vad jag åstadkommit, eller kanske att jag inte måste åstadkomma något för att vara nöjd. Eller kanske att jag helt enkelt ska försöka vara mer nöjd i allmänhet. Bara gilla läget. Jag kommer faktiskt då och då på mig själv med att mycket av det jag har som mål (typ lugn och ro, ordning och reda osv. ) när jag just måste göra något, egentligen redan finns där. Lugnet och ordningen kan jag faktiskt rätt ofta finna i mig själv om jag bara bestämmer mig för att göra det.

Nej, jag måste inte vara snygg på varje bloggbild.

Här följer några måsten jag brottats med de senaste dagarna, som jag borde få en mer avslappnad inställning till:

Jag måste hålla mig borta från det goda surdegsbrödet på hotelljobbet!
(so what? skulle det verkligen göra så mycket om jag tog någon skiva?)

Jag måste göra klart tvätten så att det är tomt i tvättkorgen!
(kom igen. det är ett evighetsprojekt. det finns faktiskt gott om rena kläder.)

Jag måste komma igång med löpträningen snart.
(men hallå! det är vinter, du har typ en fraktur i foten och har faktiskt inget skrivbordsjobb.)

Jag måste vara en bra pappa...
(hur uppfyller du detta måste? "Bra"? gör så gott du kan, det är bra nog!)

Idag har vi lagt in nya spännande produkter i butiken!!!
--> Hampaolja
--> Medjooldadlar
--> 3 sorters fikon

...och imorgon kommer vi lägga in min favorit, Juice in a Bar!

Nu måste vi sova, klockan är snart halv två!
(vad sa du? halv två? ja, släck och stäng för bövelen!)

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

2 kommentarer:

  1. Den der likte jeg:-) Livet skal helst ikke være sååå alvorlig nei..
    Kjenner meg igjen i en del av dette.. Må ditt og må datt.. Det er så mange måèr at man blir allergisk..Kutt ut noen av de,og ta resten som en glede er mitt motto..
    Nesten sikker på at det blir Skåne på meg neste uke:-)
    Superfiiin dag og klem

    SvaraRadera
  2. oh, vad roligt, då får vi träffa dig alltså :-)

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet