fredag 18 maj 2012

I sjumilaskogen...



Vilda: Erica har som många av er vet släppt en ny bok alldeles nyss. Raw Food, ett lättare liv på tre veckor. Gav den till min morbror Hans som behöver cancerkost. Men medan han bläddrade i den fastnade han på ett recept som jag genast skrev ner. Och idag lagade jag Ericas broccolipaj med pumpakärnost.


 Jättefin bok. Men vår blir också fin :-)

Stackars Erik!

 I helgen gifter sig Eriks nära vän Andreas (med sin kära Sanna) och han har gjort sitt yttersta för att trotsa den ihållande influensan och ta sig dit. Om han före viruset levt på hälften råkost hälften surdegskanelbullar från bageri Kin samt en kopp kaffe om dagen, tvingades han snabbt att fasta när febern slog till. När han sen kunde börja äta var det bara frukt, juice och vetegräs som lockade och kaffet kunde han lätt göra sig av med. Trots detta har maratonsjukan hållt sig fast och nu efter att ha kört upp till Arboga själv i sju timmar igår känner han sig fortfarande så dålig att han kanske inte ens klarar av att ta sig från Arboga till Örebro. Så nu är han lite ledsen.

Chilla på landet (inte Ötserlen!)

 Men det är inte vi! Förrutom att vi naturligtvis hyser den största medkänslan för vår fina Kire har vi andra saker för oss. Charlize har nytagna hål i öronen och hänger med sin mormor i stugan i Lerbeckshult. De spelar tjejsnack, tittar på gamla foton och gör om i mormors egenbyggda kåk med båtfönster och målarstuga. Vilgot ropar monsterapa och gömmer sig under täcket, Lemoni kissar ner gammelmormors byxor och jag handlar oskrivna vintagevykort på Loppan i Höganäs.

Stora, coola Challan (och coole Zacki)


På kvällarna får jag lektioner i sömnad av min mormor och virkar häxor och fula monster.

Häxan Olga

Vilgot är i en ålder där han identifierar sig med allt och alla. Han är en myra, då är jag en mask, Erik en spindel, Lemoni en fjäril och Challan en fluga (och många många andra är andra kryp och djur). Nyligen är han Nalle Puh mesta tiden. Ibland Nalle Puh Vilgot men mest springer han omkring i sin röda tröja och påminner oss "jag är Nalle Puh!" Och om han är Nalle Puh vem är då vi? Jag, självutnämnd Uggla för mitt besserwissersätt och min självgodhet, Erik I-or för hans väldolda optimism och hypokondri, Lemoni=Nasse (även uttalat Näsa) och Challan spralliga Tiger.

 En annan sak Vilgot gör nuförtiden är att fråga frågor, främst om vart olika människor är, ibland när de står precis bredvid.

 Härom natten, efter ett maratonpass med Mad Men, hör vi Vilgot gny i sömnen.

 "Var är Uggla?" frågar han plötsligt från sin lilla säng i hörnet av vårt sovrum. 

"Jag är här." svarar jag

 "Var är I-or?"

 "Jag är här." svarar min make.

 "Okej" säger Nalle Puh och somnar om.

En utmattad Vilgot somnar hos morfar

4 kommentarer:

  1. Vad du skriver bra! Ser fram emot er bok! Hälsningar Charlotte

    SvaraRadera
  2. Åh tack Charlotte! Där fick du mitt författarhjärta att le :-)

    SvaraRadera
  3. Spännande med boken! Undrade just när det var på gång! Visste ju att ni skulle kunna göra det riktigt bra! Ser fram emot att få möjlighet att köpa den! <3 Lycka till på vägen dit!

    Mysiga inlägg om gosig och gullig familj!

    Kram på er..
    Emma i Lund(gamla grannen)

    SvaraRadera
  4. Men lilla Emma i Lund, när kommer du på besök? Har ingen katt för tillfället ;-)

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet