torsdag 4 juli 2013

Idag är en mycket speciell dag...



Lemoni sover, jag passar på att städa hela undervåningen. Erik är borta ett par dagar och jag är rätt snabb på att vilja visa mig själv och världen hur bra jag klarar mig själv och hur fint mitt hem blir när jag är boss. Jag står och diskar knivarna för hand när morfar ringer.

"Idag är en mycket speciell dag" säger han

"Hmm..." först blir jag kallsvettig en sekund, olika familjemedlemmar vrukar ofta ringa och råka påminna mig om viktiga födelsedagar men jag vet att ingen fyller år i juli eller... jo "Emile fyller år! Nej, det är ju den sjätte"

"Det är den sjätte ja."

"Det är den amerikanska självständighetsdagen!"

"Ja, det är det kanske."

"Nä, jag vet inte..."

"Vad hände för fem år sedan idag?"

Så minns jag plötsligt. De röda skorna, lyckan över att se så många vänner på en och samma plats, allitererade tal och tipsrundor med uppträdande som pris för vinsten.

Jag skickade iväg ett sms till Erik på tåget: "Idag ska du tänka extramycket på trä. Messa när du förstår vad jag snackar om."

Det tog ett tag och ett par extraledtrådar för honom att fatta. Idag firar vi träårsdag! Utan varandra som vanligt.

Här är lite anledningar till att jag gillar min karl. 12 stycken faktiskt.

Love/
Vilda

PS: När vi ändå talar om kärlek... passa på att göra något fint. Stötta The Raw Food Sisters' project på Indiego med en slant eller två.

Här är deras beskrivning:

För att ge en liten kort beskrivning så kommer vi börja soltorka mango ihop med fattiga bönder i Kintampo, Ghana. Det är ett community development projekt som ett steg i att hjälpa fattiga bönder i utsatta områden ur fattigdome. Under mangosäsongerna där nere finns ett överflöd av mango som bönderna inte kan sälja. De tjänar knappt några pengar på sin mangoförsäljning och kan inte försörja sina familjer och skicka sina barn till skolan, ja praktiskt taget allt sådant vi tar för givet här i väst. Så vad vi har som mål är att ta hand om mangon innan den ruttnar, bidra till extra inkomstkälla, bättre levnadsförhållanden och skapa jobb i fattiga farmer communities. Det spelar ingen roll var vi kommer ifrån men vi är alla människor som förtjänar värdiga liv.
 
Bönderna väntar på oss i Kintampo och är redo att sätta igång projektet för att skapa bättre levnadsförhållanden för sig själva. Vi har startat allt på egen hand och för att få de sista pusselbitarna på plats för att göra projektet verkligt har vi startat upp en crowdfundingen. Vi är nästan halvvägs och har fått enorm support men behöver fortfarande få in 2300 € inom 9 dagar. Vi är övertygade att vi klarar det om vi alla hjälps åt. Om vi kan få 230 personer att donera 10 € var är vi där. Allt går helt oavkortat till bönderna och projektet, varenda krona gör skillnad! Tillsammans kan vi bidra till en bättre värld.
 
När vi är i Ghana så kommer vi dokumentera allt som händer där nere på vår blogg (www.therawfoodsisters.com) och Facebook sida (sök efter The Raw Food Sisters). Så följ oss gärna där! Vi vill skapa en story bakom den soltorkade mangon. Tyvärr är det många som inte reflekterar mycket över vart maten kommer ifrån och att det faktiskt finns en individ bakom allt vi stoppar i oss. Det är bönderna vi gör detta för och de ska få den uppmärksamheten de förtjänar!
 

I länken till crowdfundingen finns också mer info om projektet men om du har frågor är det såklart bara att ställa dem! Vi svarar gärna. :)


Köp Raw Food och superfoodsråvarubutiken.

1 kommentar:

  1. Tack Vilda för att du genom detta inlägg ledde mig in till en stunds läsning på din andra blogg som jag inte hade hittat till tidigare men som jag tyckte om att hamna på, så här i sena timmen när jag i vanlig ordning inte "går och lägger mig tidigt" som jag tänkt ;)
    Grattis till er kärlek <3!

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet