torsdag 9 januari 2014

Det kostar inte så himla mycket mer än det du tror...

...att äta hälsosamt!

Gratismat!

Det visade en metastudie (=sammanslagning av olika studier, i detta fall 27 studier som gjorts i 10 olika länder) i slutet av oktober förra året. Studien visade att om man jämförde de högsta priserna på den hälsosammaste maten med de lägsta priserna på den mindre hälsosamma maten, kostade den hälsosammare 1.49 dollar mer per dag eller 1.54 dollar mer per 2000 kalorier. 

Bovetemusli med mandelmjölk (gjord på tredje generationens pulp)

Och visst är detta en signifikant skillnad för de som tjänar allra minst i världen. Absolut. Men är skillnaden så stor för oss som bor i Sverige? Jag vet att när jag äter bättre, mer rått men inte nödvändigtvis helt rått, har jag mindre tendens att kompensera för näringsbrist med tröstmat och skvallertidningar (ja, vi har några gamla hänt i bild som ligger och vittnar om stressiga somrar, inte världens bästa förebilder för tonårsdottern...)

Dricka Superfoods i vatten istället för i smoothies?

Och kostnaden för att äta tröstmat och låta själen förfalla i detaljer av kändisskilsmässor mäts inte bara i pengar utan i även i miljöförstöring. 

Jag är inte längre så naiv idag att jag tänker att "jag ska nog spara de där geishapapprena och göra ett par ashäftiga utebyxor med. När jag har ett par hundra sätter jag mig och börjar sy..."

(Undrar än idag hur länge de där byxorna hade hållit om jag någonsin genomfört min skapelse...)

En liten torkad frukt istället för en majskrok?

Och tänk bara alla VAB-dagar (för er utan barn karensdagar) man slipper... under många år var Vilgot aldrig hemma från dagis, han var ju alltid så frisk (förutom under spädbarnstiden då han kämpade med sin defekta dubbelnjure och fick konstanta urinvägsinfektioner). Lemoni som ätit betydligt mindre råkost än Vilgot i början av sitt liv, men ammats lika mycket, är desto mer sjuk. Fortfarande inte jättemycket men mycket mer än sin salladsknaprande bror.

Och vad kan man göra med bovete som är så billigt?

Lite rå bovetegröt såklart!

Ja, jag vet inte. I inkomstbortfall och näringsbristkompensation tror jag nog att de där 10 kronorna per dag försvinner rätt snabbt. Läs gärna studien här.

Vad tror ni?

Varmaste
Vilda

Köp Raw Food & Superfoods hos Sveriges trevligaste raw food-butik, råvarubutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet