söndag 13 april 2014

Nedkopplat, första tanken




Vi har varit nedkopplade från det att barnen kommer hem från dagis och skola nu i nästan en vecka. Det har varit fantastiskt skönt.

Jag läser samtidigt "The winter of our disconnect" av Susan Maushart, om hur hon och hennes tre tonåringar levde i nedkopplat läge under ett halvår. Något hon åstadkom delvis genom mutor och genom att tillåta barnen att använda teknologin utanför hemmet.

När jag google-snubblade runt lite bland böcker Maushart rekommenderat och fakta om den sjunkande läskunnigheten hos ungdomar hittade jag artikeln "Is google making us stupid?" och det var det galnaste jag läst. Inte för att författaren, Nicholas Carr, inte visste vad han pratade om utan för att jag kanske för första gången på riktigt uppmärksammade just det jag gjorde när jag läste artikeln.

Jag läste de två första styckena, gick tillbaka till fliken där jag tagit upp omdömena av Nicholas Karrs bok om samma ämne och läste några av 1 stjärna-omdömena han fått samt responsen på dessa. Läste ett till stycke, loggade in på vårt affärssystem och på en ny flik på banken. Banken var trög att öppnas så jag gick tillbaka till amazon och läste fler omdömen, funderade på om jag skulle kolla upp boken på Goodreads men kom på att jag var mitt i att läsa hans ursprungliga artikel och att det kanske var det jag borde ägna mig åt.

Så läste jag:

"Bruce (...) also has described how the Internet has altered his mental habits. “I now have almost totally lost the ability to read and absorb a longish article on the web or in print,” he wrote earlier this year. "

Hmm... känner jag igen detta?

I vår familj är det nog inte barnen som har problem...

Hur har ni det hemma? Begränsar ni skärmtid på något sätt?

Nedkopplat/
Vilda

Lite alarmerande faktaruta:

Allt fler ungdomar i EU har allvarliga brister i sin läskunnighet. 2006 hade 24,1 procent av EU:s 15-åringar lässvårigheter, vilket är en ökning med 2,8 procentenheter sedan 2000. Ett av EU-målen för utbildning är att antalet 15-åringar med bristande läskunnighet ska minska med 20 procent till 2010, ett mål som troligen inte uppnås.

Bristande läskunnighet:
EU:
2000: 21,3 procent
2006: 24,1 procent
Sverige:
2000: 12,6 procent
2006: 15,3 procent
Finland:
2000: 7,0 procent
2006: 4,8 procent
Rumänien:
2000: 41,3 procent
2006: 53,5 procent
Sämst är läskunnigheten hos pojkar och ungdomar med invandrarbakgrund. Hela 30,4 procent av pojkarna i EU har problem med att läsa, men endast 17,6 procent av flickorna.
- See more at: http://www.europaportalen.se/2009/11/laskunnighet-forsamras-i-eu-0#sthash.CGkesWnU.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet