onsdag 27 januari 2010

Loukoum-choklad



Snökaos nummer femtioelva?

Vilda: igår morse trodde jag att jag skulle dö! Jag vaknade och kände mig mindre svåruppstigen än vanlig och tänkte att våra nya vanor hade börjat löna sig men så fort jag satte mig upp i sängen så började hjärtat klappa i ultrarapid. Jag kände mig svag i hela kroppen och slogs av en våg av illamående. Jag la mig ner igen och sa till Erik: det går inte, jag kan inte ta mig upp. Vilgot vaknade och Erik gick ner och lagade frukost åt Charlize. Jag kallade upp honom efter ett tag och sa att jag inte kunde ta hand om honom, det var helt omöjligt. När de till slut var på väg till skolan fick jag slänga mig på telefonen och böna dom att komma hem igen, mina ben var Bambiben på isen och jag tänkte att jag gått och fått grisen. Funderade ett tag på om jag ångrade att jag inte vaccinerat mig men sa revolutionärt till mig själv att nej! ingenting av ingenting, nej, jag ångrar ingenting. Jag går till graven med mitt beslut. Erik och Charlize kom hem och jag sov och kräktes och hade feber.

Erik kom upp med bebin lite då och då så jag kunde mata honom. När Vilgot somnat satt Erik sig med bokföringen och började bli lite stressad så jag ställde mig upp och började leva mitt liv igen. En vetegrässhot och någon timme senare är all smärta fokuserad i ryggen, inga andra symptom kvarstår. Och än idag är jag till synes alldeles frisk. Det var nog inte grisen i alla fall. Tankarna på att Charlize skulle flytta till sin pappa och att Erik skulle driva Kiviks lilla råa ensam med Vilgot på höften försvann och jag började laga mat. Massvis med mat. Bland annat dessa (med vissa ändringar finns den på Gone Raw):

Chiachokladbollar med fruktkonfektkonsistens:

2 tsk chiafrön malda till mjöl (alt chiamjöl så klart men det har vi inte tagit in i butiken alldeles ännu)
pressad apelsin

pressa apelsinen och blanda med chiafröna tills det formar en slemmig gegga, inte alltför fast. Mixa sedan med:

3 msk valnötter
3 msk russin
3 msk kakaopulver
3 msk kakaonibs
salt
vaniljpulver (jag tog ganska mycket, en tsk eller så)
zest från apelsinskalet

När smeten är klar kan man blanda i lite krossade kakaonibs och finhackade hasselnötter. Rulla sedan smeten till bollar.

3 stora msk kokosfett, smält på låg värme (vi smälter i torkugnen och när hälften är smält rör man i det tills resten smält)
3 msk agavesrap (eller yacon/ honung)
3 msk kakaopulver

blanda ingredienserna. Rulla chiabollarna i kokosfettet när det stelnat lite lite grann och liknar chokladsås mer än en vätska.

4-5 msk kakaopulver

Rulla bollarna i pulvret. Ställ i kylen. Njut!

2 kommentarer:

  1. I want those chocolate ball thingys and the first pic of the snow looks so pretty!

    SvaraRadera
  2. Aaaw, they were sooo delicious! We'll guess we're pretty fortunate with all the snow now, the winters have only spelled slush the latest couple of years... How is your winter overseas?

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet