söndag 3 januari 2010

Recept ett



Det första receptet är på vår osillsallad och det är den röda salladen i metallskålen.

Osillsallad (10 pers vd ett julbord)

1 st äpple
3 st rödbetor
1 st gurka
2 st zucchini

Skiva zucchinin och salta den, låt den stå 1-3 timmar och "svettas", torka av och dela sedan skivorna i fyra delar. Lägg dessa i en skål. Medan zucchinin svettas förbered resten av grösakerna och senapssåsen. Riv äpple och rödbetor och hacka gurkan (det går bra att använda inlagd gurka men det är för mycket konventionellt salt i den köpta så då får man lägga in sin egen med himalayasalt).

1 msk senapskorn
3-5 blötlagda fikon
1 dl cashewnötter
0,75 dl fikonblötläggningsvatten
1 msk äppelcidervinäger

Stöt senapskornen i mortel. Häll cashew, vatten, fikon, äppelcidervinäger i en mixer och kör tills du fått en jämn smet. Blanda med grönsakerna.

15- 20 gröna ärtor

Dekorera salladen med gröna ärtor i skidor.

Jag har så många nyårslöften i år att jag delat upp dom i omgångar. Jag har tagit de lättaste först och sparat de jag riskerar att ge upp till senare (45 minuters yoga om dagen, lära sig meditera, skriva tre morgonsidor o.s.v.). Denna veckan börjar jag med att fixa min dygnsrytm, se till att bricka tillräckligt, ta mina vitaminer och att införa lördags- (eller någon annan valfri dags) godis och film. Vi gick dock o la oss väldigt sent igår igen (för att vi satt uppe med planering inför veckan i tusen timmar) så jag och Vilgot har sovit till 10:20 och Charlize sover fortfarande (Erik jobbar). Underbart nog ser jag inte detta som ett misslyckande utan som att jag just idag behövde sömnen men att jag skärper mig ikväll istället... nuä nu måste jag stänga av datorn (också del av dealen).

Jag lämnar er med en hälsning från morgonjuicen:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet