tisdag 28 juli 2009

Dag 13, 14, Avslut

Johan: Så var det dags att sammanfatta de gångna två veckorna. Först vikten för igår 85.9, och idag 85.8 - viket betyder att jag gått ner sex kilo på den här tiden (plus de två inledande "fusk"dagarna. Jag är självklart nöjd med det, särskilt som det inte var ett primärmål. Att jämföra med Rigshospitalsdieten, en tvåveckorskur med plågsam mat - och säkert rätt påfrestande för kroppen - som gav mig en viktminskning på strax under åtta kilo. Det senare kuren fick mig att drömma mardrömmar om ouppnålig pizza och vitt bröd med smör och pasta med gräddstuvade champignoner. Denna raw detoxkur har inte gett mig några "cravings" och jag kommer att fortsätta äta åtminstone 95% rått. Rigshospitalsdietens avslut firade jag med en familjepizza - i morgon firar jag med en dessertpaj gjord på dadlar, mandel, valnötter, maca och cacao. Men först kommer jag nog att äta en sallad.

Mitt snusberoende har jag inte ägnat någon större uppmärksamhet. Klart är att förbrukningen minskat med ungefär hälften utan att jag tänkt närmare på det. Det sparar naturligtvis en del pengar men jag måste nog sluta helt om jag ska kunna tjäna in pengar tillräckligt för att kunna betala av all ny köksutrustning inom rimlig tid. Förresten räcker det nog inte ens med det; nyttig mat är mycket dyrare än hälsovådlig skräpmat.

Jag springer inte längre förbi frukt- och grönthyllorna på Konsum som jag alltid gjorde förut i min jakt på enklast möjliga snabbmat. De har ju faktiskt ett riktigt bra sortiment och allting är inte dyrt, åtminstone inte nu på sommaren. Men till slut måste jag ändå till skräpmatshyllorna eftersom Sebastian inte är beredd att ge upp sina kabanosser etc. Då märker jag som tydligast att jag inte längre är intresserad av vad som finns där.

Jag kommer inte att äta energisoppa på länge! Jag är ingen hälsofanatiker och kommer inte frivilligt att utsätta mig för det blasket igen förrän jag känner behov av en ny kur. Vetegrässhotsen kommer jag att fortsätta med i fyra dagar till. Sedan väntar jag ett tag och sätter en ny omgång om en månad eller så. Det gör jag för att jag lärt mig uppskatta smaken - och färgen! Jag kommer att äta parmesan, sushi (kan säkert hitta ett bra rå-recept på sushiris), inlagd sill, carpaccio (märkligt att mina favoriträtter visar sig vara råa - om än animaliska), kräftor. surströmming (med tillbehör) och restaurangmat vid speciella tillfällen. Men min vardagskost kommer att vara rå och utan komjölk - för jag mår jäkligt bra av det.

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet