måndag 24 augusti 2009

Att få in den råa vanan



Kire: Apoteket i Kristianstad, 17:43. Jag står och väntar i receptkön för ett antibiotika jag tyvärr behöver till min son för hans urinvägsinfektion (önskar jag hade gamla generationers kunskaper och kunde få samma snabba resultat genom ett hopkok av typ lingonrot, nyponblomma och sorkskit). Jag gillar inte apotek, även om de inte skrämmer mig på samma sätt som de gjort tidigare. Fram tills för ett tag sen måste jag nog säga att jag varit något hypokondrisk, och rätt orolig för att jag skulle "drabbas" av något. Och apoteken ger ju onekligen känslan av att något sådant kan ske, med sina långa rader med framforskade preparat, redo att rycka in när faran slår till. FASS, registret med alla i Sverige existerande "läkemedel", blir tjockare för varje år. Receptarien framför mig slår upp sidan 1435 (?) för att kontrollera att Vilgot får rätt dos av Trimetroprim (som likt många antibiotikum är en slags enzymhämmare - hädelse för oss råkostare!). Jag ser mig omkring och ser en kraftigt överviktig man fingra på ett paket Losec. Jag börjar, utan att hjälpa det, att fundera på vad han kommer att äta till middag.


Sen slår det mig att jag ju faktiskt inte har kvar något av min gamla hypokondri. Inte ett dugg. För första gången har jag börjat känna att jag har makt över min egen hälsa. Jag vet att jag inte utan anledning kommer att råka ut för en svår sjukdom och att det inte tjänar någonting till att gå omkring konstant orolig.

Dessutom minns jag inte ens när jag sist hade minsta lilla snuva. Min kropp har, precis som hos alla, en oerhörd förmåga att själv läka sig och att hindra att något otrevligt får fäste. Genom att enbart ge den bra mat kan jag understödja dessa processer. Även om vi möts av tidningsrubriker som hävdar att vi inte har någon kontroll - att toaletthandtaget på restaurangen kan vara ett steg närmare döden, och att huvudvärken kan vara en anledning att börja slipa på testamentet. Och svininfluensan ska vi inte tala om. Men läs här om du behöver lugnas.


Idag var vi ute i Brösarps skogar på jakt efter färska blåbär till en mandel-mjölks-smoothie. Det finns blåbär OCH lingon på Österlen! Vi hade även tänkt att vi skulle gå emot vår tanke om att introducera fast föda först om en månad och bjuda Vilgot på några mosade bär eftersom att blåbär, förutom sina hundratals andra goda egenskaper, också sägs kunna hjälpa mot urinvägsinfektioner. Vi njöt av vår smoothie, men Vilgot spydde tyvärr upp sin dos bär. Vi får vänta lite till. Men vilken härlig euforisk känsla att få vara ute i skogen och stå på knä och fylla botten på sin plastburk med äkta svensk supermat.


Men nu till lite matnyttigt författande. För alla där ute som är nyfikna på raw food och vägen in tänkte jag plita ner några tips.

Det finns de som över en natt förändrar sin kost och livsstil, exempelvis min svärfar. Det går att göra rent praktiskt; att en dag tömma sin kyl och köpa nytt, att slänga alla grytor och stekpannor och göra om sitt kök till en groddningsgrotta. Detta sättet har både för- och nackdelar. Man får vara förberedd på en del utrensningssymptom som illamående, huvudvärk och humörsvängningar. Psykologiska risker kan vara att man kan få lätt för att döma sig själv. Lyckas man inte bli 100% över natten kan man lika gärna spendera dagarna med att proppa i sig parmesanpizza, baconinlindad prinskorv och sega nappar. Det är ändå det enda man förtjänar... Men att gå över till en helt ny livsstil över natten och satsa på att aldrig se tillbaka kan även ha sina fördelar. Då råkosten är utmärkt för att kicka gamla vanor och matrelaterade beroenden åt fanders kan det för vissa vara lättare att ta ett beslut en gång och köra fullt ut på detta. Beroenden är svåra att ta sig ur på ett successivt sätt.

Men för många kan det alltså ändå kännas enklare med en gradvis process där man kontinuerligt ger sig själv tid att känna efter att man är på rätt väg, och att man inte har gett sig ut på för djupt vatten.

Ett bra tips på en sådan övergång är att i sin dagliga kost helt enkelt lägga till råa rätter och smakprov. Varför inte ta med en smoothie på mango, banan och krossade linfrön till jobbet, eller snabbt fixa ihop den när man kommer hem? I takt med att man får in mer och mer nya saker slipper man känslan av att det första steget måste handla om att avstå från något. Efter ett tag, när man plockat in en stor sallad till lunch, en smoothie till mellanmål och en groddat bovete-gröt på morgonen känner man sig så mätt att en del av den "vanliga" kosten måste hoppas över.

En annan möjlighet är att plocka bort saker från den dagliga kosten, men att göra det långsamt, och etappvis, först någon/några dagar i veckan utan kött, och sen successivt minska ner på mjölkprodukter, vitt socker och vitt mjöl. Viktigt är också att samtidigt vara öppen för att upptäcka den oändliga mängd grönsaker, frön och frukter som man kan börja experimentera med. Snart ser man att man snarare än att avsäga sig mycket mat och snäva in sin diet faktiskt breddar sig och äter långt mer varierat och spännande.

Ett fjärde sätt för den som har svårt att komma igång är att bara börja varje dag "rått". När man inleder dagen på ett sånt sätt, med en rå frukost, känner man sig lätt i sinnet och bonusen blir att man känner sig mer entusiastisk inför att fortsätta dagen på samma vis. Börja morgonen med ett stort glas vatten och en citrusfrukt (alternativt en kopp varmt vatten med pressad citron). Detta kan kroppen snabbt och enkelt hantera (ingen apelsinjuice som topping på frukosten - det sabbar matsmältningen). En halvtimme-tre kvart senare, efter dusch och kläder, är matsmältningssystemet redo för tyngre grejer som banan (exempelvis i en god smoothie med kokosfett och annat gott) och groddad bovete (i en god gröt med frukt); mat som får dig att orka länge.

Vi tänkte se till att ge er lite fler frukosttips imorgon, men tills vidare kan man pröva detta.

Nu ska vi kvällsnjuta med Kate Woods "Calcium Treats" och "White chocolate" från boken "Eat smart, eat raw" som vi just fått hem (ovan).

Word out från Brösarp...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet