måndag 10 augusti 2009

Vårt första styrelsemöte och Vilda minns sin första Smoothie

Förberedelser inför mötet

Vilda: för att bilda aktiebolag behöver man förslag till bolagsordning, stiftelseurkund, protokoll från styrelsemöte, protokoll från konstituerande bolagsstämma, aktiebok och en hel del andra trevligheter. Vi bestämde oss för att ha både vårt första styrelsemöte och konstituerande bolagsstämma idag. Under detta möte bestämde vi att jag fick bli VD och Kire vice VD (men styrelseordförande som kompensation), torkade upp kiss från ett lapptäcke, att jag skulle ha hela aktieinnehavet, att min pappa och Kires syster kunde bli styrelsesuppleanter, att vi skulle turas om med att borsta tänderna på Charlize och fixa frukosten hemma samt att vi dricker så dåligt med vatten att vi måste schemalägga det. När det hade gått en kvart blev Vilgot lite ledsen och mötet ajournerades.

Idag har vi ätit mycket superfoods. Vi har haft en del hemma sedan långt tillbaka men aldrig vetat riktigt hur vi ska använda dem regelbundet eller kanske har det varit fel på rutinerna. Kvällens måltid var en norirulle med cacaomole och alfalfagroddar med en god sallad till.



Och jag tänkte tillbaka på första gången jag drack en smoothie. Det måste ha varit år 2000, jag var 20 år gammal och bodde för första gången i en egen lägenhet. På den tiden sökte jag fortfarande väldigt aktivt efter en identitet att anta (har man slutat än?). Jag var gravid med Charlize och fann mig själv i mina rutiner. Varje dag gick jag en 45 minuters promenad från Limhamn till stan, körde step-up på köksstolen i mitt reflexvästsgröna kök och smörjde olika delar av kroppen med olika produkter från Yves Rocher som alla luktade apelsinblomma. Det var under Malmöfestivalen och när jag nu kom ut från mitt biomarathon (What lies beneath och Oh brother where art thou?) stod en smoothievagn utanför Royal. Det var inte det att jag aldrig hade hört talas om smoothies, jag prenumererade på Laga mat (och Äntligen hemma) som den nyvuxna kvinna jag hade blivit, men jag hade aldrig smakat en. Den var rätt dyr, kostade säkert 28 kronor men jag beställde en blåbärssmoothie och började dricka. Det var fullständigt underbart. Blåbär, yoghurt och socker. Och nyttigt hade man ju hört att det var. Det första jag tänkte på var hur jag skulle kunna integrera detta underbara i mitt liv på en regelbunden basis, fantiserade om all min framtida njutning på bekostnad av nuets behag. Men det var ju så dyrt... fruktyoghurt, bär och socker. Det var lika bra att fortsätta med mina milkshakes. Eldoradovaniljglass, banan och mjölk. Jag ersatte dock bananen med blåbär och massvis med socker. Nästan en smoothie...

Det är lite skillnad mellan den uppfattning man hade om smoothies och det vi har nu. Jag får i alla fall för mig att smoothies nuförtiden inte nödvändigtvis innehåller mjölkprodukter och definitivt inte socker. Till lunch drack vi en Hallon- och spenatsmoothie med banan, spirulina, guaraná och vetegräspulver

I en artikel i Get Fresh-magazine berättas det om en Pepsi-sponsrad studie i vilken man kommit fram till att fruktos (kemiskt framställd) stimulerar viktökning. Av detta skulle man absolut inte dra slutsatsen att Pepsi kunde orsaka viktuppgång eftersom drycken inte innehöll denna fruktos utan andra sötningsmedel (som socker eller aspartam, acesulfam-k och sukralos i trevlig blandning). Detta i sin tur föranledde en kvinna i Gordon Ramsey's program "F-word" att springa runt med en låtsasrumpa och berätta för folk att så här skulle de se ut om de drack smoothies:

"But what many people forget is that smoothies are packed full of fruit which is packed full of sugar … (well not sugar you put in your tea of coffee ) but fruit sugar or fructose. Whilst we are all encourgaged to eat 5 fruit and vegetable portions as part of a healthy diet what is forgotten is the levels of sugar in fresh fruit and even in some vegetables." (Smoothies Will Make You Fat - Shocking Revelation on F Word ...)

Jag vet inte vad ni tror om det men en Pepsi-finansierad studie som säger att frukt gör en fet men inte Pepsi, naturligtvis inte rakt ut men mellan raderna... trots att det kan ligga något i att vissa människor med exempelvis allvarlig hypoglykemi, diabetes eller ett starkt sockerberoende bör undvika att äta för mycket frukt till förmån för grönsaker, så vet jag inte om jag ens behöver kommentera detta.

Ett svar på en kommentar om vad vår dotter äter: utöver den vanliga eko- vegoskolmaten hon får älskar hon att dippa grönsaker. Här med gårdagens gojiketchup.


Vänner på besök idag, underbara Anna och Tomas med lilla Lo. Efter att ha avnjutit en avokadochokladmousse med vaniljkräm och passionsfrukt tog vi dem till Brösarps främsta attraktion: centrumhuset (där apotek och bankomat slåss om uppmärksamheten).


Charlize har börjat blogga, gå gärna in en sväng: http://blomsterang.blogspot.com

Dagens tips: snitta dina slokande bladgrönsaker och ställ dem i kallt vatten så återfår de liv ett par dagar till.

Dagens fråga: Vad gjorde du för din hälsa när du var tjugo?

2 kommentarer:

  1. Wow, vilket spännande projekt ni har dragit igång. Ett studiebesök kommer absolut att avläggas när ni slår upp portarna.

    Lycka till!

    Mvh Katarina M-I

    SvaraRadera
  2. vilka härliga bilder, blir jättesugen på att testa något liknande :)

    tack för boktipsen :) den av john robbins har jag tittat på många gånger men inte kommit mig för att köpa, men nu ska jag nog ta och göra det.

    tack för en inspirerande blogg! ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet