tisdag 25 augusti 2009

sex om dagen (oj vad jag blev arg!?)




Dagens skörd

Vilda: Vi hittade ett till snår idag. Igår när vi lämnade bärplockningen var jag lycklig över att vi skulle hem och göra mandelmjölk. Det kändes härligt att få helt nyplockade skogsskördade blåbär och fick mig inte alls att tänka på vissa scener ur "Jägarna", utan bara på lantlig romantik och helhetshälsa. Men jag trodde att det var allt. Kire lyckades övertala mig om att vi var ganska lyckligt lottade som hittade blåbär så här års, så jag trodde att fler blåbärsdrinkar var uteslutet. Men så i morse gick vi lite längre. Jag kan säga att med de skatter vi hittade blir det minst tre dagar till. Om vi har råd med mer mandel d.v.s.

När vi plockade på ett lite tunnare ställe och jag efter fem minuter tittade ner i min hand och såg sex fjuttiga små bär ligga där ensamma och frusna kom jag att tänka på en youtube-video där en brittisk nutritionist förfäktade det där med s.k. superfoods (alltså livsmedel som har extraordinära egenskaper jämfört med vanlig mat) och sa "you only really need six of these a day, the rest is superfluous". Vad hon menade var att kroppen inte kunde ta till sig mer näring än den som gick att få från sex blåbär (ungefär som när min f.d. inneboende Fredrik av samma anledning alltid delade c-brustabletten i två). Den brittiska superfood-förespråkaren Shazzie försvarade sin ståndpunkt på ett i svensk mening minst sagt flummigt sätt men såg otroligt mycket mer välmående ut än den "expert" intervjuaren hade hittat i ämnet.

Varför ska man då sluta vid sex blåbär? Vad är det som är farligt med att få i sig ett glas smoothie med låt oss säga ett fyrtiotal bär? Och om det inte är farligt, varför är det viktigt att folk får höra att de inte behöver så många, att de kan må bra ändå med bara ett fåtal? Kan de det? Betyder inte restriktionen att de måste fylla magarna med någonting annat, för mätt blir man ju inte på sex blåbär. Och vad fyller man då magen med? Ja eftersom man varit riktigt duktig och ätit sina sex blåbär behöver man ju inte missunna sig. Då är det fritt fram för äggröra med bacon under den sena söndagsfrukosten, den lilla gräddiga kycklinggrytan med vitt ris och klockchampinjoner på burk till lunch, ölen till middagen bestående av fryspizza med lite extraingredienser, nattasmörgåsen (en baguettebit med cognacmedvurst, smör och lite rester av äggröra sedan frukosten), chokladbiten man gömt i sin handväska tidigare under dagen, och kanske någon frukt här och var under dagen. Och vad är det för fel på det?

Dagens lunch; en av våra "fem om dagen" (ris från spenatmasalan, blompaté från söndagen, vattenkrasse, rädisor och groddar det hela sprinklat med citronjuice och olivolja)

Vad som är fel är att "fem om dagen" (ett blåbär räknas alltså som bara aningen mindre än en hel frukt) ger oss en uppfattning om att frukt och grönsaker, som ju är de mest välgörande näringskällorna vi har (särskilt i rått tillstånd), blott är ett tillskott till den dagliga kosten. Alla tomma näringskällor, alla mättade fetter och LDL-kolesterolbildande (det dåliga kolesterolet), kalciumextraherande produkter, alla tillsatsrika, "sockerfria" halvfabrikat, alla matvaror som vi bara inte KAN sluta äta fastän vi är mätta, alla dessa källor till matångest och kostorsakade sjukdomstillstånd ska vara vår grund till vilken man tillsätter fem portioner (hur mycket en portion är vet man inte) frukt och grönt, rått eller tillagat samtidigt som sin fabrikstillverkade multivitamin och sitt omega 3-berikade bordsmargarin.

Jag vill absolut inte idiotförklara svenska folket, tvärtom, vi gör bara som vi är tillsagda (plus att vi busar lite då och då med friterat och onsdagsgodis). Kött är bra, mjölkprodukter är den bästa (enda) källan till kalcium, stek inte FÖR hårt eller FÖR länge så att det blir kolsvart och just det, ät mycket grönt. Vegankost kan inte livsmedelsverket rekommendera för barn, det krävs ordentlig kunskap för att lyckas med det. Vanlig kost i form av halvfabrikat, McDonalds och godis kräver däremot inget föräldrakörkort, det är så att säga "det säkra kortet".

Ingen näringsbrist här...

Hur länge ska man låta det fortsätta? Vad är risken med näringsbrist som går att lägga märke till i tid och fixa med en liten vitaminkur jämfört med risken för tjocktarmscancer eller hjärtsvikt i tidig ålder?

Vilken tur att det är så enkelt

Efter mycket utförliga studier av näringslära på högskolenivå tänker jag nu inte längre sitta tyst och lyssna på när jag blir fördömd för min omtanke om min familjs hälsa samtidigt som livsmedelsverkets fega råd gör folk sjuka. Jag deklarerar härmed kampanjen "utkräv ansvar" startad.

Men nu till lite kärlek, man blir så trött av att bli arg. Vi var på Charlize underbara skola ikväll, det var föräldramöte och vi var en av de familjer som bakade. Vi gjorde en krämig chokladtårta med banan och jordgubbar och nu ska jag ta en tugga av det som blev över:



Här kommer lite frukostrecept:

Bovetegröt med cashewgrädde

Gröten:

2,5 dl groddad skalad bovete
1 äpple
1 banan
kanel

Grädde:

1 dl cashew (hälften för en tunnare mjölk)
2,5 dl vatten
vanilj (frivilligt och efter smak)

Blötlägg bovete ca 5 timmar. Skölj och låt det grodda över natten eller upp till två dagar. För att få en slätare mjölk går cashew också att lägga i blöt natten innan, men det ger ingen positiv hälsoeffekt eftersom nötterna inte har några enzymhämmare (och tyvärr ofta inte är råa). Kör cashewgrädden i mixern och gröten i matberedaren. Häll grädden över gröten i en fin skål och sprid lite kanel över. Ät med andakt (och om du får gröt och grädde över, blanda ihop och kör i torkugn och vips, du har gjort frukostkex!).

Kramar från kämpen i öst...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

4 kommentarer:

  1. Härliga kreationer! Blir så inspirerad av Raw Food när jag ser andras skapelser. Älskade att skapa olika rätter själv, men det var tillslut för tidskrävande för att jag skulle fortsätta. Hur löser ni det? Går det bra med caféet? Underbart intiativ hur som helst!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår mig inte riktigt på smothies. Vad ska de innehålla? Hur ofta ska man dricka dem? Det verkar centralt på något sätt så jag önskar en kort smothie-skola i nästa blogg.

    PS Jag har en deciliter blåbär i kylen - vad är det godaste (smothie) jag kan göra med dem?

    SvaraRadera
  3. Anna: vi kämpar lite grann men sanningen är att det tar bara mindre och mindre tid när man väl lärt sig grunderna... japp, det går framåt med cafét. Roligt att du bor i Ljunghusen, det är där min mormor och morfar bodde när jag var liten...

    Johan: coming up!

    SvaraRadera
  4. Jag höll på i ett år. =O) Gillar Raw Food, men är för lat för att hålla det vid liv. Älskade att äta/göra tortillas, crêpe, burgare, ravioli och liknande när jag höll på. Smaskens. =OP

    Köpte på mig en megasäck (25 kg) råg som jag tänkte använda mig av till att göra rejuvelac och bagels, men den står fortfarande orörd. =O) Något ni kanske vill ha? Självklart gratis...

    Äter ni 100% raw, eller blandar ni efter tycke?

    Ja, Ljunghusen är en vacker plats, men så även Österlen! Östra Skåne är så böljande.

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet