söndag 9 augusti 2009

När barnet sover..

Vilda: Igår gick vi faktiskt och la oss redan klockan tolv och därför hann jag inte blogga. Därför går jag nu upp klockan tjugo över sex på en söndag morgon. Många timmar försvinner om man inte optimerar sin tid (hoppsan, jag har visst tagit med mig Stockholmskan till Österlen). Och det är väl så det ska vara; föräldrar ska vara glada över de två timmar de får varje kväll och sedan ska de sova så mycket det går. Särskilt mammor eftersom mammor tvingas vakna under natten. Även om det bara är för att rulla runt och ge en tutte till en sprattlande filur är det avbruten sömn och sånt är farligt i längden (detta vägrade min före detta man att tro på eftersom han var islänning och fiskare och de jobbade skift och sov skift när de var ute till sjöss: 6 timmar jobb, 6 timmar sömn, 6 timmar jobb och 6 timmar sömn. Han påstod att han inte blev skruvad av det. I begged to differ).

Jag tror inte jag hade klarat mig så här långt om det inte vore för raw food. Jag tror jag hade spruckit. Det är så mycket att göra inför starten av Kiviks lilla råa. Det är teckningarna till hemsidan och produktbeskrivningar till webshopen, det är styrelsemöte och fem olika sorters protokoll att skicka in till revisor och bank, det är inköp av rekvisita på alla loppisar vi åker runt till. Sen så ska man hinna laga mat till sig själv och prova recept inför starten, opitimera blogg och hemsida. Och som om det inte var nog så står böckerna i en hög och bara kräver: "registrera mig... nej mig... jag vill ha ett hem där någon bryr sig om mig... snälla!" Och samtidigt har vi en allt utom lätthanterlig liten underbar krabat som kräver att vi håller i honom och går hela tiden. Utomhus helst. Och försök att göra någonting av det ovanstående medan man går utomhus. Charlize är i detta läget mer hjälp än extrajobb, och hon springer runt med grannen hela tiden också.

I morse kom mormor och morfar och gav oss en ursäkt att pusta ut. De kom med plantor från deras trädgård och vi fixade lite grann på vår täppa. Trädgårdsarbete är alltid meditativt.





Vilgot kissade på mormor och vi satte oss på vår stekheta bakgård för att fika. Jag blev väldigt glad när mormor endast hade tagit med sig fika till sig själv och till morfar och två mackor åt Charlize. Hon har alltid respekterat vårt kostval. Morfar försökte övertyga Charlize att ta en bulle men hon vägrade tills hon insåg att hon kunde pilla bort pärlsockret. Det var nog lite socker i degen med men morfar sa att det inte var det så hon fick äta sin bulle. Jag sa ingenting.


Morfar försöker övertyga Charlize


Vilgot har kissat på mormor

Kire blev dock ashungrig när fikan dukades fram och ingenting fanns åt oss. Till saken hör att vi fr.o.m. 7/8/09 har lovat att vara 100% brödfria i ett år (inte för att vi egentligen tycker att det är så hemskt att bryta mot raw-kosten vid väldigt enstaka tillfällen utan helt enkelt därför att vi inte kan sluta äta om vi börjar med bröd). Så han cyklade iväg för att handla soltorkade tomater medan jag imporviserade ihop något med det vi hade i kylen. När han kom hem åstadkom han mirakel med äckliga "tropical"- cashewnötter och svängde ihop en citron- och dragonost som var utanför denna värld.


Mjuk vitkålssallad med marinerad svamp, spirulinamajs och citron- och dragoncashewost

På eftermiddagen fick vi en annan paus och åkte ut till Gyllebosjön för att bada.



En liten bild av vad föräldrarna gör när barnen sover:


Kire lär sig allt om aktiebolagsbildande för att kunna prata med revisorn


Jag ritar på för att vi ska ha en hemsida lagom till publiceringen av artikeln om oss...

Nä nu hör jag honom faktiskt jollra därinne... dags att tacka för mig...

Dagens tips: lämna inte en mobil vid ett sovande barn.

Dagens fråga: Vad skulle du göra om orken räckte till?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

PS: köp härliga superfoods, raw food-produkter och annat mumsigt, ekologiskt och braproducerat på vår trevliga sida råvarubutiken.

4 kommentarer:

  1. Om orken räkte till efter en arbetssam dag och om tiden även fanns till skulle jag ut i naturen, kanske jogga en sväng, använda min kropp så mycket det går. :)

    http:/artali.qh.se

    SvaraRadera
  2. Om orken räckte till skulle jag nog ta ett tredje jobb så att jag fick råd att vara ledig lite grann.

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt projekt att starta ett råkostkafé. Ring mig när ni öppnar. Jag kommer gärna :-)

    SvaraRadera
  4. Vilda: ja, vi har skåneleden runt knuten så vi har ingen ursäkt att inte gå ut i naturen men det blir ändå mindre än vad man borde. Och jobba extrajobb för att ha råd att vara ledig känner man igen från Stockholmstiden. Men Vad ska du då sök för jobb :-)? Bums: vad trevligt, bor du i närheten?

    SvaraRadera

RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmetRAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RAW FOOD RÅkost råkost råkost råkost recept recept recept recept vegan vegan vegan vegan vvegetarian vegetarian vegetarian vegetarian hälsa hälsa hälsa hälsa gourmet gourmet gourmet gourmet